Saturday 16 July 2011

Jerebu Kembali Lagi

Mungkin anda sudah mula menyedari yang kita dilanda jerebu sekali lagi.
Dan kejadian ini tidaklah terjadi melainkan dengan keizinan-Nya yang sudah pastinya ada hikmah yang tersendiri.
Huzaifah bin Usaid alGhifari RA berkata:
“Telah datang kepada kami Rasulullah SAW dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu Nabi bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?” Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari Qiamat.”
Lalu Nabi SAW bersabda: “Tidak akan terjadi hari Qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya.” Kemudian Baginda menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam ‘alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab, dan yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka.”
- HR Imam Muslim
Kita melihat kejadian alam seperti ini sebagai satu ujian dari Allah s.w.t kepada hamba-hambaNya seperti firman-Nya di dalam al-Qur’an:
“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan dan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”. (Ar-Rum: 41)
Pencemaran urdara dan pembakaran terbuka – adalah antara punca-punca utama yang menyebabkan berlakunya kejadian jerebu.. dan bukankah ini adalah hasil dari tangan-tangan manusia?
Justeru marilah kita sama-sama bermuhasabah diri dan melihat kembali akan kesilapan diri kita – di peringkat individu, setempat, nasional atau global. Lihat kembali apa yang sepatutnya kita lakukan untuk alam sekitar dan bukan hanya semata-mata mengesploitasi tanpa memeliharanya.
Pesanan buat anda di luar sana: Sentiasa berwaspada dengan penjagaan kesihatan sebelum terlambat!

No comments:

Post a Comment